info

21. jan, 2020

6 tips om actief te blijven terwijl het leven met Parkinson

HEALTH & FITNESS

 

Auteur: Patricia Sarmiento Gepubliceerd: 16 januari 2020

Gezondheid en lifestyle blogger, Patricia Sarmiento, aandelen zes manieren waarop mensen met Parkinson kunnen actief blijven, van het hebben van een oefening routine om het uitproberen van martial arts, dansen terwijl thuis - en nog veel meer


Het is geen geheim dat de oefening is gezond, maar wist je dat kan zelfs helpen in de strijd tegen uw Parkinson? Uit onderzoek blijkt dat aërobe activiteit, in aanvulling op de kracht, flexibiliteit en balans oefeningen, kan uw symptomen verminderen en je gevoel te verhogen van welzijn. Raadpleeg altijd uw arts voordat u begint met een oefening regime, maar hier zijn zes tips om een ​​actiever leven te leiden terwijl het vechten van Parkinson.

1. Overweeg om woningaanpassingen

De waarheid is: de meeste huizen waren gewoon niet gebouwd om compatibel te zijn met de symptomen van Parkinson en nodig aanpassingen aan de samenleving, zowel beheersbaar en veilig te maken. Als u uw huis nauwelijks kan bewegen, de kans dat u in staat vast te houden aan een actieve levensstijl zijn slank. Onder de Fair Woningwet in de VS, moeten de eigenaars redelijke aanpassingen voor huurders te maken. Als u eigenaar bent van uw huis en zorgen over de kosten van de veranderingen, zijn er nationale en lokale subsidies uitsluitend gewijd aan het verstrekken van een veilige en comfortabele huisvesting voor mensen in nood.

2. Creëren en onderhouden van een oefening routine

Schedule bepaalde dagen en tijden voor de oefening om ervoor te zorgen dat het gebeurt. U kunt een lokale sportschool of health club controleren om te zien of ze hebben geen klassen die het werk in uw schema. Wees niet bang om te proberen iets anders te zijn! Zorg ervoor dat je jezelf voldoende downtime te geven en rust tussen de activiteiten, maar off-dagen kunnen ook actief zijn. Gebruik ze om uw creatieve kant te oefenen met kunst of schrijven, of maak een wandeling door uw favoriete park.

3. Elimineer afleiding

Als je denkt dat je beter doen focussen op je eigen, lichaamsbeweging solo. U kunt zelfs vinden dat het nuttig om vrienden en familie te vertellen dat je liever niet chatten tijdens het wandelen. Dit is een geweldige manier om je een deel van groepsuitjes, terwijl nog steeds om zich te concentreren op je bewegingen te houden.

4. Dance

Of u nu een stap in de privacy van uw slaapkamer buste of deelnemen aan een dansles met een vriend, dansen is een uitstekende manier om je hart pompen en je gewrichten in beweging te krijgen. U kunt uw bereik van de beweging, flexibiliteit en balans te verbeteren - niet om uw stemming te noemen - allemaal vanuit dansen.

5. Probeer vechtsporten

Een studie geobserveerde deelnemers met milde tot matige symptomen van Parkinson en vond dat tai chi training verbeterd maximaal bereik en directionele controle van staande balans, functionele bereik en paslengte. Het oppakken van dit soort hobby is een geweldige manier om te oefenen, het verbeteren van uw humeur, nieuwe mensen ontmoeten, en het ontwikkelen van een nieuwe passie.

6. Ga high-intensity

Onderzoek suggereert dat high-intensity interval training effectiever in het verbeteren van de symptomen van Parkinson kunnen zijn. Het beste deel is, kunt u een training in je eigen comfort aan te passen. U kunt proberen het toevoegen sprint naar uw dagelijkse wandeling, of het verhogen van uw snelheid tweeëndertigste-uitbarstingen tijdens uw fietstocht. Als je een hond hebt, daag hem om een race over het erf en ga dan voor een ontspannende wandeling samen. Hoe meer u kunt uw training op te nemen in uw normale routine, hoe beter.

Een actief leven terwijl het vechten van Parkinson kan lastig zijn, maar het is zeker mogelijk. U kunt klein beginnen door het toevoegen van leuke oefeningen in de dagelijkse taken - vouwen wasserij is veel meer plezier tijdens het dansen! Binnenkort zul je te popelen om meer manieren om de uitoefening van een deel van uw dagelijks leven te vinden.

8. jan, 2020

Parkinson kan je gevoeligheid voor koude temperaturen verhogen en winterweer kan het moeilijker maken om warm te blijven. Enkele tips om warm en veilig te blijven te midden van een koude winter:
 

  • Ga niet naar buiten als je het kunt vermijden.
    Zorg ervoor dat uw voorraadkast en medicijnkast gevuld zijn. Als je voedsel, medicijnen of andere benodigdheden nodig hebt, kijk dan of een apotheek of online service, familielid of vriend kan bieden. Als u werkt, kunt u overwegen om dit thuis te doen. 
  • Neem voorzorgsmaatregelen als u naar buiten moet.  
    Ga uit bij daglicht, wanneer het relatief warmer en drukker is (meer mensen in de buurt om te helpen in geval van nood). Draag lagen en bedek alle blootgestelde huid, zelfs je neus en mond. (Het inademen van koude lucht kan hard zijn.) Vermijd ijzige oppervlakken die het risico op vallen kunnen vergroten, draag schoenen of laarzen met antislip rubberen zolen en wees extra voorzichtig in deze omstandigheden als u een rollende rollator of wandelstok gebruikt. (Grijpapparatuur kan tractie toevoegen aan de onderkant van loopapparatuur, maar ijs is nog steeds glad!) 
  • Wees voorzichtig met het bereiken van uw bestemming.  
    Zorg ervoor dat u tijdens het rijden in de winter noodvoorraden heeft: een deken, extra handschoenen, snacks, water, enz. Indien mogelijk wilt u misschien een transportoptie gebruiken zoals Uber, Lyft, of een gratis of goedkope service in jouw gemeenschap. Op die manier hoef je niet ver te lopen naar de bus, het metrostation of je bestemming.
  • Blijf warm terwijl je binnen bent.  
    Als je eenmaal koud bent, kan het moeilijk zijn om op te warmen. Kleed je in lagen aan, gebruik dekens of ruimteverwarmingstoestellen (volg veiligheidstips en laat de verwarmingstoestellen nooit onbeheerd achter), stel de thermostaat in op een comfortabel niveau en eet warm voedsel (bijvoorbeeld soepen en thee). 
  • Handhaaf uw oefeningsroutine.
    Minder bewegen kan leiden tot stijve spieren en pijn. Hoewel je niet naar de sportschool of naar buiten kunt voor je dagelijkse wandeling, kun je nog steeds sporten. Kijk naar online video's, dvd's of oefen handouts van uw arts of fysiotherapeut. 
23. dec, 2019

Informatie omtrent de meest voorkomende oogproblemen

Droge ogen

Dit geeft een branderig, zand gevoel in de ogen. Soms zijn de ogen rood, tranend en zitten ze dichtgeplakt in de ochtend. Om de ogen te beschermen tegen uitdroging, knipperen mensen regelmatig met hun ogen. Door de verminderde knipperfrequentie bij de ziekte van Parkinson maakt het oog minder traanvocht aan, waardoor er droge ogen kunnen ontstaan. Soms kan dit zich ook uiten als een ontsteking van de oogleden. Medicatie kan hier tevens een rol spelen.

Dubbelzien / wazig zien

Dit betekent dat er sprake is van dubbelzien, de beelden worden naast elkaar of boven elkaar gezien. Bij de ziekte van Parkinson komt dit vaak door convergentie-insufficiëntie. Wanneer we op korte afstand naar een voorwerp kijken, richten beide ogen zich neuswaarts om dit voorwerp enkel te zien. Deze beweging noemt men ‘convergentie’. Het vermogen tot convergeren is belangrijk voor activiteiten op korte afstand zoals lezen, schrijven, computerwerk, handwerk. De convergentie noemt men ‘normaal’ als deze beweging van de ogen tot op het puntje van de neus kan worden uitgevoerd. Lukt dit niet of heeft men hier moeite mee, dan spreken we van een convergentie-insufficiëntie. Daarbij is het moeilijker vloeiende oogbewegingen te maken, waardoor snel focussen lastig en vermoeiend kan zijn.

Contrastgevoeligheid en kleurenzien verminderd

Met contrast worden verschillen in kleurintensiteit bedoeld die gelijktijdig in het gezichtsveld aanwezig zijn. Bijvoorbeeld zwarte letters op wit papier. Hoe groter het contrast, hoe beter de letters te lezen zijn. Het kan zijn dat de ogen moeite hebben om zich aan verschillende lichtsterke aan te passen. Het is dan moeilijker fijne patronen te onderscheiden. Er kunnen problemen zijn met lezen en verwerken van beelden. De gedachte is dat dit komt door vermindering van Dopamine in het netvlies (de retina), waardoor deze minder goed functioneert.

Natuurlijk komen er ook oogproblemen voor die los staan van de ziekte van Parkinson. Het is van belang op tijd gerichte hulp in te schakelen!

21. dec, 2019

Enkele aandachtspunten op een rijtje: • Neem medicatie minstens een half uur voor de maaltijd in en bij voorkeur op een nuchtere maag. Een volle maag zorgt ervoor dat het langer duurt eer uw medicatie opgenomen wordt. • Om uw medicatie in te nemen, zijn alle eiwitarme dranken goed (water, sap, limonade, thee, fruitmoes…). Vermijd de inname met melk, melkproducten (yoghurtdrank) en pompelmoessap. • Tracht de inname van eiwitrijke voedingsmiddelen (melkproducten, vlees, vleeswaren, vis, ei,…) te spreiden over de dag. Schakel zuivelproducten liever in als tussendoortje, vermijd ze bij de hoofdmaaltijd. • Neem de maaltijd met de grootste hoeveelheid eiwitten liefst op het eind van de dag. Kies op restaurant voor een eiwitarm voorgerecht of vraag meer groenten. Het eiwitgehalte in voedingsmiddelen De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid eiwitten voor volwassenen bedraagt 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Laat eiwitten niet zomaar weg. Uw lichaam heeft ze nodig als bouwstof en voor het bestrijden van infecties. Voorbeeld: 0,8 gram x 65 kg = het is aanbevolen om dagelijks 52 gram eiwit in te nemen via de voeding. gram eiwit per 100gr/ml Kaas - Jonge - Gruyère - Mozzarella - Mascarpone - Parmezan 25 29 20 7,5 40 Biefstuk 20 Gekookte ham 16,5 Rauwe ham 24,5 Halfvolle melk 3,4 Magere yoghurt 4,2 Volle yoghurt 3,8 Wit brood 9 Bruin brood 9,8 Volkoren brood 5,6 Patiënt: ......................................................... Datum: ............../................../...................... 4 • Neem uw tijd om te eten (ook als u geen honger hebt) en zorg voor voldoende variatie. Verandering van spijs doet eten. Wissel daarom goed af in smaken (zout-zuur), temperatuur (koud-warm), structuur (krokant-zacht) en bereidingswijze (grillen, stomen, stoven). • Consumeer een bouillon of soep ongeveer 1 uur à 30 minuten voor de maaltijd. • Drink niet te veel tijdens of vlak voor de maaltijd. • Vermijd koolzuurhoudende dranken en gefrituurde producten. Deze bezorgen u snel een vol gevoel. • Hebt u na de maaltijd geen plaats meer voor een dessert, dan kan dit ook als vieruurtje worden gegeten. • Als u geen zin hebt in warme gerechten, eet dan brood of een salade. • Denk ook eens aan een wandeling of een beetje beweging (buitenlucht!) om de eetlust op te wekken. Na de maaltijd helpt het de vertering dan weer een handje. • Eet in gezelschap. Voedingsgerelateerde problemen Afhankelijk van uw medicatie, kunnen er enkele ongemakkelijkheden optreden. Deze problemen situeren zich voornamelijk in het maagdarmstelsel. De meest voorkomende worden hieronder opgesomd. Vaak kunnen enkele eenvoudige aanpassingen aan uw voeding al het grootste deel van de klachten wegnemen. Minder eetlust Geen eetlust of anorexie is een vervelende bijwerking die vele zieke mensen treft. Ook parkinsonpatiënten kunnen ermee te maken krijgen. Tips om uw eetlust aan te wakkeren: • Eet meerdere kleine maaltijden per dag. • Een aperitiefje kan uw eetlust aanwakkeren. Vooral niet-gezoete dranken werken eetlustopwekkend. Bespreek met uw arts of alcohol toegelaten is. • Zorg dat de maaltijden er aantrekkelijk uitzien en aangenaam ruiken. 5 Misselijkheid Merkt u dat uw medicatie misselijkheid veroorzaakt, bespreek dit dan zeker met uw arts. Vermijd een lege maag of een te lage vochtinname, aangezien deze misselijkheid nog bevorderen. Tips om de misselijkheid te verminderen: • Zorg dat u regelmatig eet. Vaak is de misselijkheid erger op een lege maag. Gebruik dus systematisch een tussendoortje. • Eet en drink waar u zin in hebt en forceer niets. • Eet op tijdstippen waarop de misselijkheid minder is (eventueel ook ’s nachts). • Tracht uw maaltijden goed te spreiden. Eet bijvoorbeeld geen soep bij uw hoofdmaaltijd, anders wordt uw maaltijd te volumineus. Eet dus meerdere, kleine maaltijden per dag. • Zorg voor voldoende variatie. Vermijd te vetrijke (bijvoorbeeld gefrituurde) maaltijden, omdat deze de maaglediging vertragen en zo misselijkheid in de hand werken. • Drink voldoende en bij voorkeur in kleine slokjes. Opgelet, bruisende dranken geven u makkelijk een onaangenaam, opgeblazen gevoel. Obstipatie (moeilijke ontlasting of verstopping) Door de ziekte van Parkinson kan de werking van de darmspieren veranderd zijn. Indien u minder dan 3 maal per week ontlasting heeft, mag er gesproken worden van obstipatie. Wat kunt u doen? • Geef steeds de voorkeur aan volkoren producten. Denk ook aan volkoren pasta, bruine rijst, volkoren beschuiten en volkoren koeken. • Gebruik dagelijks minimum 2 stukken fruit en 300 gram groenten. Probeer ook bij de tweede broodmaaltijd een portie groenten te eten. • Drink minimaal 1,5 liter water per dag. • Zorg voor zoveel mogelijk lichaamsbeweging. • Bij de apotheek kunt u voedingsvezels kopen die ingenomen kunnen worden met bijvoorbeeld yoghurt. • Voedingsmiddelen die de stoelgang bevorderen zijn: pruimen, kiwi, peperkoek, fruitcompote, havermoutpap, vers appelsiensap… • Probiotica (Yakult®, Actimel®, Activia®…) kunnen soelaas bieden. Indien u na enkele weken geen effect onder- 6 vindt, mag het gebruik ervan gestopt worden. • Als aanvulling kunt u zemelen, zaden (bv. gemalen lijnzaad) of voedingsvezels (apotheek) gebruiken. Deze kunnen verwerkt worden in yoghurt, melk, karnemelk, vla, pap, thee, water, vruchtensap, soep, bouillon, gekookte groenten, fruitsla.,… Ongewild vermageren Sommige parkinsonpatiënten beginnen al enkele jaren voor het stellen van de diagnose af te vallen. Oorzaken hiervoor kunnen onder andere verlies van eetlust of slikproblemen zijn. Als u last hebt van onwillekeurige bewegingen (dyskinesie) verbruikt u ook meer energie. Te veel gewicht verliezen kan een sterke invloed hebben op de levenskwaliteit en kan evolueren tot ondervoeding. Wat kunt u doen? Zorg ervoor dat uw voeding meer energie (kilocalorieën) bevat. Raadpleeg hiervoor de energierijke voedingstips verderop in de brochure. Bepaal wekelijks uw lichaamsgewicht en hou deze gegevens eventueel bij in een voedingsdagboekje. Ongewenste gewichtstoename Bepaalde parkinsonmedicatie kan uw gewicht doen toenemen. De diëtiste kan u helpen afvallen indien dit wenselijk is. Afname van geur en smaak Wat kunt u doen? • Compenseer smaakverlies door extra suiker, zout en kruiden toe te voegen. • Voeg een kruidenmarinade (bv. pesto) net voor het opdienen toe. Vermijd te pikante of te hete gerechten, want deze kunnen uw smaakpapillen aantasten. • Eet langzaam en neem kleine porties. • Neem voldoende tijd om te kauwen, tijdens het kauwen komen de aroma’s vrij. • Drink geregeld een glas water. Bij een droge mond werken de smaakpapillen minder goed. • Rook niet, nicotine tast de smaakpapillen aan. • Vermijd langdurig contact met sterke geuren zoals bijvoorbeeld parfum. • Vermijd te hete of te pikante voeding. • Wissel smaken en voedingscomponenten af tijdens het eten: vlees, groenten, saus, aardappelen afwisselend innemen. • Wissel af en experimenteer. Zaken die u vroeger niet graag at, lukken nu misschien beter. 

5. dec, 2019

6 hulpmiddelen OM spraak te Verbeteren bij Mensen met Parkinson

BRONNEN EN HULPMIDDELEN

 

Auteur: John Dean Gepubliceerd: 5 december 2019

John Dean Is een Amerikaanse spraak-patholoog sterven Gespecialiseerd is in Het Helpen van Mensen met Parkinson Om Te Communiceren. HIJ deelt Een lijst met Essentiële hulpmiddelen en tips OM Uw Dagelijkse interactions te Verbeteren - van slimme Luidsprekers tot op maat gemaakte apps, oortjes en meer


1. Slimme Luidsprekers

Opkomende spraakgestuurde technologies van de "slimme Luidsprekers" including de Amazon Alexa en Google Startpagina, evenals sterven ingebouwd in de Meeste smartphones, provide Een Unieke Kans for Mensen sterven Leven met Parkinson. Ze maken je Dagelijkse leven Niet Alleen eenvoudiger, ze herinneren je er also aan OM Een mooie zonnig en voort te gebruiken op several Punten gedurende de dag terwijl je thuis bent. U Kunt Uw stam gebruiken OM alarmen in te Stellen OM u eraan te herinneren DAT u Medicijnen Moet innemen.

2. Logopedie-apps

Er zijn een handvol van Parkinson-specifieke apps ideaal voor voice praktijk op de weg. Sommige van mijn favorieten waardoor de vroege klassieke 'Kom op voor Parkinson '- dat uw toespraak meet met behulp van een geluidsmeter en video-opname functies. 

Voice Traineris a handige app. Het Advocate visuele feedback Over het volume en de toonhoogte van Uw stam tijdens Een Gesprek, zodat u Kunt Zien Welk aspect Moet Worden Aangepast en ontmoet Hoeveel. 

Als u Problemen Hebt voldaan stotteren van Snelle, onbegrijpelijke spraak, is Het wellicht de Moeite Waard Om Te experimenteren met Een app voldaanuitgestelde auditieve feedbackHet introduceert Een enigszins Vertraagde Opname van Uw spraak in Uw oor; en de feedbackloop Zorgt ervoor DAT je langzamer Gaat Praten en duidelijker Spreekt.

Pacing board apps visuele voorstellen voor de spreker kraan in om hen te helpen spreken op het juiste tempo. Er zijn vele apps beschikbaar voor smartphones, maar eenvoudige papieren versies zijn vaak net zo effectief. 

3. Persoonlijke versterkers

Het gebruik van Een Persoonlijke microfoon en luidspreker Kan nuttig are in luide van hectische groepsinstellingen including vakantie Maaltijden, Bruiloften en familie-evenementen. Het Simpelweg Plaatsen van Een luidspreker sterven tijdens Een Maaltijd op Een headsetmicrofoon wordt Aangesloten, Kan Voldoende are OM u terug in Het Gesprek met Uw Vrienden en familie te Brengen. 

Een typische Opstelling omvat Een luidspreker sterven ongeveer Het formaat has van Een pocketboek voldaan Een ingebouwde Oplaadbare batterij. Er Zijn Een Aantal Betaalbare opties op Amazon en Vergelijkbare sites. Je Kunt OOK je logopedist vragen van HIJ ER Een for je has OM uit te proberen. 

4. Bluetooth-oortjes

SpeechViveis een apparaat dat verleden tijd is als een Bluetooth-telefoon oortelefoon. Het maakt gebruik van een reflex van "Lombard-effect" om de spreker cue om zijn of haar volume te verhogen. Het is dezelfde natuurlijke reflex die ervoor zorgt dat u uw stam te laten horen en spreken luider in een lawaaiige omgeving, zoals een restaurant. 

5. Hoofdtelefoon

Als u problemen op de telefoon heeft, is een eenvoudige oplossing met behulp van een hoofdtelefoon met een microfoon wanneer u op gesprekken. Dit zal toelaten om de microfoon direct voor uw mond te bewegen, wat betekent dat je harder met veel minder inspanning. 

6. Videobellenplatforms

De mogelijkheid om iemands gezicht en maak oogcontact te zien tijdens een gesprek voeren kan een verbetering verbeteren van de algehele communicatie. Er zijn een aantal gratis diensten die een video-oproep kunnen worden gegenereerd, met WhatsApp en Facebook boodschapper zijn twee van de meest voorkomende. Deze programma's werken het beste met een hoofdtelefoon aan feedback geluiden te minimaliseren tijdens het gesprek en het verbeteren van spreken volume.