20. jul, 2020

Als u uw ziekte begrijpt, bent u beter in staat weloverwogen beslissingen te nemen

Als u uw ziekte begrijpt, bent u beter in staat weloverwogen beslissingen te nemen
 

 

Kijk naar manieren om uw stressniveau te verlagen

Zet uzelf en uw behoeften op de eerste plaats. Dit is niet egoïstisch of egocentrisch; u moet eerst voor uzelf zorgen! U heeft het gezag over uw eigen lichaam. Rust uit als u moe bent. De ziekte van Parkinson verbruikt een groot deel van uw energie. Doe de dingen die belangrijk zijn voor u en uw gezin. Durf ‘nee’ te zeggen en voelt u zich dan niet schuldig. Als u zich weer beter voelt, kunt u weer ‘ja’ zeggen.
 

 

Probeer onverschillig te zijn over de zichtbare symptomen van uw ziekte

Het kan lastig zijn, maar probeer om uw problemen heen te werken. Maken uw trillende handen het eten met mes en vork moeilijk en wilt u daardoor niet meer in een restaurant eten? Bestel dan een gerecht dat u met uw handen kunt eten. Vraag de serveerster om de verschillende onderdelen van een gerecht op aparte borden te serveren; op die manier is er minder kans dat u het eten van het bord stoot. Laat de tijd die u doorbrengt met familie en vrienden niet van u afnemen door de zichtbare symptomen van de ziekte van Parkinson.
 

 

Houd uw gevoel voor humor

Ondervindt u problemen bij het lopen, bent u niet in staat om zo luid te praten als u wilt of baalt u dat u het autorijden moet opgeven? Probeer toch een humoristische draai te geven aan alledaagse observaties en situaties . Als u een rolstoel gebruikt, zou u er ook op deze manier naar kunnen kijken: je hebt altijd een plek om te zitten en met een paar schoenen doe je 20 jaar.
Vergeet niet, lachen helpt tegen stress.
 

 

Stel prioriteiten en focus op de taken die gedaan moeten worden

Tackle één taak tegelijk. Breek activiteiten op in een reeks kleinere stappen en vraag anderen om u te helpen met de moeilijke gedeelten van de taak. Vermijd activiteiten waarbij u voor langere tijd moet werken in dezelfde positie.
 

 

Calculeer extra tijd in om alles te doen: eten, drinken, aankleden, lopen, praten en schrijven. Erken dat alles langer duurt als u de ziekte van Parkinson heeft. U zult ook merken dat eenvoudige taken, die de meeste mensen zonder nadenken uitvoeren (zoals het slikken van speeksel, kauwen van voedsel, uw gezichtsuitdrukking aanpassen), nu niet meer automatisch gaan, maar bewust nadenken vereisen.
 

 

Plan activiteiten rond de tijd dat uw medicatie het beste werkt. Ochtenden zijn vaak geschikter dan de namiddag. Probeer overdag (ook al bent u vermoeid) niet te veel te slapen, anders kunt u ’s nachts slaapproblemen krijgen.
 

 

Maak het doen van oefeningen deel van uw leven

Oefeningen vertragen de symptomen van de ziekte van Parkinson niet, maar helpen u wel volledig gebruik te maken van de mogelijkheden die u nog heeft. En dat verbetert uw kwaliteit van leven. Oefeningen helpen ook starre ledematen soepel te houden. Wandelen, zwemmen en eenvoudige rek- en strekoefeningen bieden mogelijkheden om onder de mensen te komen. Ze kunnen wonderen doen voor uw energieniveau, kracht en algemeen gevoel van welzijn.

Yoga en tai chi kunnen helpen met uw balans en het vinden van rust, mindfulness kan helpen bij het ontstressen. Uw arts of fysiotherapeut kan een oefenprogramma voor u opstellen dat u actief houdt, ongeacht uw fysieke beperkingen of energieniveau. Vraag een aantal vrienden of familieleden als work-out-maatjes: een mooie sociale stimulans om het programma vol te houden.
 

 

 
Bron: Parkinson’s Disease, 300 Tips for Making Life Easier, 2nd Edition, AUTHOR: Shelley Peterman Schwarz