8. jan, 2020

Parkinson gevoelig voor de koude

Parkinson kan je gevoeligheid voor koude temperaturen verhogen en winterweer kan het moeilijker maken om warm te blijven. Enkele tips om warm en veilig te blijven te midden van een koude winter:
 

  • Ga niet naar buiten als je het kunt vermijden.
    Zorg ervoor dat uw voorraadkast en medicijnkast gevuld zijn. Als je voedsel, medicijnen of andere benodigdheden nodig hebt, kijk dan of een apotheek of online service, familielid of vriend kan bieden. Als u werkt, kunt u overwegen om dit thuis te doen. 
  • Neem voorzorgsmaatregelen als u naar buiten moet.  
    Ga uit bij daglicht, wanneer het relatief warmer en drukker is (meer mensen in de buurt om te helpen in geval van nood). Draag lagen en bedek alle blootgestelde huid, zelfs je neus en mond. (Het inademen van koude lucht kan hard zijn.) Vermijd ijzige oppervlakken die het risico op vallen kunnen vergroten, draag schoenen of laarzen met antislip rubberen zolen en wees extra voorzichtig in deze omstandigheden als u een rollende rollator of wandelstok gebruikt. (Grijpapparatuur kan tractie toevoegen aan de onderkant van loopapparatuur, maar ijs is nog steeds glad!) 
  • Wees voorzichtig met het bereiken van uw bestemming.  
    Zorg ervoor dat u tijdens het rijden in de winter noodvoorraden heeft: een deken, extra handschoenen, snacks, water, enz. Indien mogelijk wilt u misschien een transportoptie gebruiken zoals Uber, Lyft, of een gratis of goedkope service in jouw gemeenschap. Op die manier hoef je niet ver te lopen naar de bus, het metrostation of je bestemming.
  • Blijf warm terwijl je binnen bent.  
    Als je eenmaal koud bent, kan het moeilijk zijn om op te warmen. Kleed je in lagen aan, gebruik dekens of ruimteverwarmingstoestellen (volg veiligheidstips en laat de verwarmingstoestellen nooit onbeheerd achter), stel de thermostaat in op een comfortabel niveau en eet warm voedsel (bijvoorbeeld soepen en thee). 
  • Handhaaf uw oefeningsroutine.
    Minder bewegen kan leiden tot stijve spieren en pijn. Hoewel je niet naar de sportschool of naar buiten kunt voor je dagelijkse wandeling, kun je nog steeds sporten. Kijk naar online video's, dvd's of oefen handouts van uw arts of fysiotherapeut.