1. aug, 2019

Vermoeidheid

Vermoeidheid  is een ander veel voorkomend niet-motorisch symptoom van Parkinson. Het kan voelen als een overweldigend gevoel van vermoeidheid, weinig energie, slaperigheid, zwakte of een verlies van uithoudingsvermogen wanneer het actief is.
Vermoeidheid kan optreden naast slaapproblemen zoals rusteloze benen syndroom of stemmingsproblemen zoals depressie en angst. Vermoeidheid kan gepaard gaan met niet-Parkinson-gerelateerde problemen zoals diabetes, hart- en longziekten en hypothyreoïdie. Slechte voedingsgewoonten, ondervoeding en uitdroging kunnen vermoeidheid verergeren.
Vermoeidheid kan op zichzelf slopend zijn en verergeren ook de bewegingsuitdagingen die gepaard kunnen gaan met Parkinson, omdat bewegingscontrole minder efficiënt is en meer energie en inspanning vereist. Motorische effecten van Parkinson zoals tremor of stijfheid of de dyskinesie die als bijwerking van bepaalde Parkinson-medicijnen kan optreden, kunnen je 's middags of' s avonds meer vermoeid laten voelen.
Hoewel het op tijd innemen van uw Parkinson-medicijnen de stijfheid, traagheid, tremor of dyskinesie kan verminderen die vermoeidheid kan verergeren, kunnen bepaalde Parkinson-medicijnen overdag ook nog erger maken. Dit kan met name het geval zijn voor een soort medicijnen die  dopamine-agonisten worden genoemd  , evenals  anticholinerge medicijnen . Lees alle medicijnen bij uw zorgverlener als u overdag moe bent of slaperig bent om te zien wat de beste combinatie voor u is.

WAT JE NU KUNT DOEN OM GOED TE LEVEN

Let op wat u eet en drinkt om overdag vermoeidheid te verminderen. Probeer:

  • Eet kleinere,  frequentere maaltijden in plaats van grote zware maaltijden
  • Zorg ervoor dat je  voldoende eiwitten, complexe koolhydraten en vloeistoffen binnenkrijgt
  • Drink cafeïne in de late ochtend  om slaperigheid in de middag te verminderen
  • Vermijd cafeïne na 15:00 uur  als je angst ervaart of moeite hebt om in slaap te vallen

Regelmatige lichaamsbeweging is uiterst belangrijk voor het bestrijden van vermoeidheid en kan:

  • Verbeter het uithoudingsvermogen  en de gezondheid van het hart
  • Houd je  overdag meer wakker
  • Verbeter je humeur
  • Slapeloosheid verminderen