29. mei, 2019

vermoeidheid en Parkinson

Vermoeidheid is een van de meest voorkomende symptomen van Parkinson, met verschillende onderzoeken die bevestigen dat de meerderheid van de mensen met de aandoening wordt getroffen.  

Vermoeidheid is meer dan een gevoel van vermoeidheid. Het wordt meestal omschreven als extreme vermoeidheid, uitputting of een volledig gebrek aan energie, wat beperkt wat je kunt doen en de kwaliteit van leven beïnvloedt. Pathologische vermoeidheid is die vermoeidheid die interfereert met dagelijkse activiteiten, zoals werk, sociaal leven. Het wordt niet verlicht door eenvoudige rust. Vermoeidheid en slaperigheid zijn vaak verward, maar zijn afzonderlijke symptomen. Slaperige mensen kunnen op ongepaste momenten in slaap vallen terwijl mensen met vermoeidheid moeten rusten, maar over het algemeen vallen ze overdag niet in slaap.

Vermoeidheid kan een normale fysieke, mentale of emotionele reactie zijn op te hard werken of onder stress zijn, maar het is ook een symptoom van vele ziekten. Het kan soms moeilijk zijn om de oorzaak te achterhalen. Hoewel vermoeidheid kan variëren van een lichte vermoeidheid tot uitputting, wordt het beschouwd als een aanwijzing voor een onderliggende ziekte wanneer het de dagelijkse activiteiten verstoort.


Afbeelding door © JonnyAcheson2019

Vermoeidheid en Parkinson

De ervaring van elke persoon met vermoeidheid zal anders zijn; sommigen gaan er goed mee om, anderen vinden het behoorlijk invaliderend. Vermoeidheid kan op elk moment optreden, fluctuerend in ernst van dag tot dag en zelfs van uur tot uur. Bij sommige mensen is dit soms de dominante klacht.

Er is geen verband tussen vermoeidheid en de ernst van Parkinson, of hoe lang iemand de aandoening heeft gehad. Mensen die net zijn gediagnosticeerd, hebben evenveel last van vermoeidheid als iemand die al heel lang Parkinson heeft gehad, en de ernst kan in beide gevallen hetzelfde zijn. Vermoeidheid kan leiden tot geheugenstoornissen of cognitieve problemen die fluctueren.

Het is belangrijk om vermoeidheid te herkennen en strategieën te vinden om dit te beheersen om de impact op de kwaliteit van leven te minimaliseren. Als je vermoeid raakt, kun je je minder geneigd voelen om je gebruikelijke hobby's en activiteiten na te streven. U kunt ook het gevoel hebben dat u niet kunt doorgaan met werken, vooral omdat stress vermoeidheid waarschijnlijk verergert en het dan moeilijk kan zijn om zich gedurende lange tijd te concentreren. Het is echter belangrijk om sociale activiteiten voort te zetten om te voorkomen dat u zich terugtrekt of uithoudingsvermogen en conditie verliest. Probeer dus zo actief mogelijk te blijven. Vrienden en familie kunnen ook helpen door je hiermee te bemoedigen.

Wat veroorzaakt vermoeidheid bij Parkinson?

De precieze mechanismen die vermoeidheid veroorzaken zijn onduidelijk, maar onderzoek suggereert dat elke neurologische aandoening waarbij het basale ganglia-gebied van de hersenen betrokken is, waarschijnlijk gepaard gaat met aanzienlijke vermoeidheid. Dit omvat Parkinson.

In sommige gevallen kan het medicijn van Parkinson een factor zijn, dopaminerge medicijnen kunnen bijvoorbeeld de slaap beïnvloeden en zo bijdragen aan vermoeidheid. Dosering en timing van medicatie kunnen ook van invloed zijn op het energieniveau.

Vermoeidheid kan in verband worden gebracht met andere symptomen van Parkinson, bijvoorbeeld depressie. Bij depressie is er meestal ook vermoeidheid, evenals verlies van motivatie, een algemeen gebrek aan interesse en slaapmoeilijkheden. Het is belangrijk dat deze symptomen worden herkend omdat ze zeer goed te behandelen zijn, en het overwinnen ervan kan vermoeidheid verminderen.

Als u tremor, stijfheid of dyskinesie ervaart, zullen uw spieren harder moeten werken om eenvoudige bewegingen of taken uit te voeren die kunnen leiden tot vermoeidheid van spieren sneller en gemakkelijker. Traagheid van beweging (bradykinesie) kan vermoeidheid ook vergroten door activiteiten en taken langduriger en meer inspannend te maken.

U kunt slaapproblemen  hebben en slaap van slechte kwaliteit leidt over het algemeen tot overmatige slaperigheid overdag en een neiging tot 'dutten'. Hoewel slaperigheid een afzonderlijk symptoom is van vermoeidheid, draagt ​​het duidelijk bij aan het probleem en vermoeidheid is moeilijk te overwinnen als je slaperig bent.

Hoe wordt vermoeidheid behandeld?

Hoewel vermoeidheid veel voorkomt bij Parkinson, is het vaak nogal verwaarloosd door artsen. Er zijn talloze oorzaken van vermoeidheid die niet gerelateerd zijn aan Parkinson, maar deze moeten nog steeds worden erkend om de behandeling succesvol te laten zijn.

U moet eerst met uw arts of specialist overleggen om hen te laten weten hoe vermoeidheid u beïnvloedt en welke veranderingen u de afgelopen maanden hebt opgemerkt. Zij zullen dan alle tests uitvoeren die zij geschikt achten.

Medicatie: als uw arts vermoedt dat uw Parkinson-behandeling een factor is, kunnen zij een medicatie-wijziging aanbevelen, zodat de symptomen beter worden beheerd, waardoor u meer energie zou moeten krijgen.

Slaap: het is belangrijk om de redenen voor een slechte slaap te begrijpen en symptomen te behandelen die uw slaappatroon verstoren. Tremor, stijfheid of rusteloze benen kunnen bijvoorbeeld uw slaap onderbreken, of u kunt 's nachts het toilet gebruiken. Uw arts zal manieren kunnen aandragen om deze symptomen te behandelen en zo uw slaap te verbeteren en vermoeidheid te verminderen.

Zie ook: Slaap .

Depressie: als u een depressie ervaart, kan uw arts een behandeling met geschikte antidepressiva voorstellen of advies, cognitieve gedragstherapie of ontspanningstherapie aanbevelen. Het is ook belangrijk om angst en stress te beheersen, omdat deze vermoeidheid kunnen verergeren. Uw arts kan u hierbij medicatie aanraden.

Zie ook: Depressie , Angst en Stress .

Apathie: vermoeidheid kan een toestand imiteren die bekend staat als apathie, die in toenemende mate wordt erkend bij Parkinson. Apathie kan leiden tot een verlies van interesse in activiteiten die voorheen genoten werden. Net als depressie, moet apathie worden gediagnosticeerd zodat het kan worden behandeld.

Zie ook: apathie .

Lifestyle: advies om de conditie te verbeteren door regelmatige dagelijkse oefeningen kan nuttig zijn. Afhankelijk van waar je woont, kan je worden verwezen naar een ergotherapeut of fysiotherapeut die speciaal is opgeleid in het omgaan met vermoeidheid en die een persoonlijk programma van activiteit en ontspanning kan voorstellen. In sommige landen kan uw arts u doorverwijzen naar gespecialiseerde gemeenschapsteams die mensen helpen het chronisch vermoeidheidssyndroom te beheersen en advies kunnen geven over vermoeidheidsstoornissen.

Indien nodig kan ook advies over slaaphygiëne of gewichtsvermindering worden overwogen.

Algemene fysieke activiteiten, samen met sociale activiteiten en mentale activiteiten, spelen een belangrijke rol bij het overwinnen van vermoeidheid. Dus, hoe meer energie je hebt, zowel mentaal als fysiek, hoe minder waarschijnlijk het is dat vermoeidheid opdringerig wordt.

Hoe kan ik mezelf helpen?

De algemene regel is om zo mentaal en fysiek actief mogelijk te blijven. De volgende suggesties kunnen nuttig zijn:

Dagelijkse activiteiten:

  • Plan uw meest krachtige activiteiten rond wanneer uw medicatie het meest effectief is. Misschien vindt u het bijhouden van  een dagboek  om uw symptomen te volgen en helpt medicatie met timing wanneer u waarschijnlijk mobieler en energieker bent.
  • Leer zelf tempo te maken, regelmatig korte rustperiodes en perioden te nemen om de hele dag te ontspannen.
  • Als taken ingewikkeld zijn of waarschijnlijk tijd vergen, verbreekt u ze in kleinere fasen, zodat u kunt rusten tussen elke fase. Deel taken als u met iemand samenwoont en gebruik maakt van arbeidsbesparende apparaten zoals een vaatwasser of magnetron.
  • Herken je beperkingen, identificeer de prioriteiten van de dag en leer je energiereserves kennen.
  • Plan uw belangrijkste activiteiten van tevoren en zorg ervoor dat u achteraf tijd hebt voor herstel. Bijvoorbeeld, als je een grote sociale functie hebt zoals een bruiloft, rust dan meer in de dagen voorafgaand aan het evenement en ben ook van plan enkele rustige dagen daarna te hebben.

Werk:

  • als u werkt, praat dan met uw werkgever om te zien of u regelmatig korte pauzes kunt nemen, zelfs als het alleen om een ​​drankje te drinken of om met collega's te praten

Dieet en lichaamsbeweging:

  • Vraag indien mogelijk een gespecialiseerde ergotherapeut of fysiotherapeut met ervaring in het beheersen van vermoeidheid om u te helpen bij het plannen van een regime dat bij u past.
  • Bouw het uithoudingsvermogen langzaam op. Je hebt meer kans om vast te houden aan een regime dat verstandig en stabiel is
  • Geestelijke oefening is ook belangrijk, dus houd hobby's en interesses gaande, zodat je hersenen ook fit blijven.
  • Eet een gezond dieet . Sommige mensen vinden kleine maar frequente snacks het energieniveau verbeteren. Een uitgebalanceerd dieet helpt ook als constipatie een probleem is. Constipatie kan je gevoelloos maken, dus het is belangrijk om darmproblemen te behandelen. Als u zich zorgen maakt of advies nodig heeft over uw dieet, vraag dan uw arts of hij u naar een voedingstherapeut of diëtist kan verwijzen.

Slaap en rust:

  • Houd u aan strikte principes voor slaaphygiëne, dat is een normale nachtrust, normale uren slaap en vermijd dutten overdag. Als je een dutje wilt doen, probeer het dan onder een uur te houden.
  • Cafeïne en tabak zijn stimulerende middelen en moeten 's avonds worden vermeden omdat ze de slaap kunnen verstoren. U moet overmatige alcohol vermijden, maar sociale hoeveelheden alcohol kunnen als ontspannend middel werken.
  • Je zult merken dat je je vermoeid voelt na een grote lunch. Een kort dutje kan hierbij helpen, of u kunt tijdens de lunch een kleinere, lichtere maaltijd proberen.

Inhoud laatst herzien: mei 2018

Algemeen welzijn:

  • Neem tijd voor ontspanning in uw dagelijkse routine en probeer stress en angst te beheersen, omdat deze vermoeidheid kunnen beïnvloeden. Formele ontspanningstraining kan helpen, evenals activiteiten zoals oga , een romatherapie , lichte massage , lange baden, lichte lezen, ontspanningstapes etc.
  • Behoud zoveel mogelijk van uw interesses - dit helpt bij moraal en welzijn, wat kan helpen bij het verlichten van vermoeidheid.

Vergeet niet dat vermoeidheid niet van de ene op de andere dag zal verdwijnen, maar met de tijd en een weloverwogen aanpak zou je je beperkingen moeten kunnen herkennen en effectiever kunnen beheren. Het bereiken van een goede balans tussen rust en activiteit zal u helpen om vermoeidheid in het algemeen aan te pakken en zo uw kwaliteit van leven te verbeteren.

Erkenning

We willen professor Leslie Findley (consultant neuroloog, Essex Neurosciences Unit, Queen's Hospital, Romford, VK) bedanken voor zijn hulp bij het beoordelen van deze informatie. 

Onze dank aan Parkinson's UK voor toestemming om de volgende bron te gebruiken: