5. feb, 2019

Serotonine

Serotonine te kort

 

Serotonine behoort tot de belangrijke neurotransmitters in de hersenen. Ze spelen een grote rol in het bepalen van ons gedrag en onze reacties op emotioneel gebied, hoe we reageren op onze omgeving. Het zal bijvoorbeeld bepalen wanneer we willen eten, wanneer we willen slapen, hoe we ons voelen en om goed en gezond te denken. 

 

Het probleem is dat we een serotonine te kort niet altijd kunnen onderzoeken. Er kan uiteindelijk wel een test worden gedaan. Maar daarbij kan nooit de gehele hoeveelheid worden opgemeten, het beste kun je zorgen dat je maag & darm gezond zijn, omdat serotonine daar wordt aangemaakt, daarbij moeten we het ook de juiste voeding aanbieden. 

Enkele symptomen die kunnen duiden op een tekort:

  • Eetstoornissen;
  • fibromyalgie;
  • Gewichtstoename;
  • Juist veel zin hebben in suikers;
  • Obsessief zijn;
  • Overgang;
  • Weinig geduld hebben;
  • Angst & paniek aanvallen;
  • Tremors bij jonge mensen en op hogere leeftijd;
  • Depressief zijn;
  • Zich snel zorgen maken
  • Migraine
  • Verhoogde pijn gevoeligheid;
  • Hoge bloeddruk;
  • Prikkelbare darm / lekkende darm slijmvliezen
  • Spierpijn
 

Vitamine D tekort

De oorzaken daarvan kunnen verschillende redenen hebben. Dat kan zijn een tekort aan vitamine D. Vitamine D is benodigd bij de productie van het feel-good stofje serotonine. 

 

Tremors
Serotonine speelt een belangrijke rol in de functie van de spier. Wanneer het serotonineniveau op welke manier uit het evenwicht raken, kan je last krijgen van spier tremors.


Verslavingen

Mensen met een tekort aan serotonine zijn extra gevoelig voor graan- en suikerverslaving, maar ook andere verslavingen. Door een verhoogd gebruik van genoemde middelen kan het serotonine syndroom ontstaan, dit is een zeer ernstig syndroom en adviseer je bij vermoeden van dit syndroom, een arts te raad plegen, je mag ten alle tijden je vraag bij mij neer leggen, ik kijk mee, zodat je er niet alleen voor staat. 

 

 

Serotonine gelukshormoon depressie

 
Serotonine, slaapproblemen, moeheid e.a.
 

Histamine & serotonine

  • Om problemen te voorkomen is het verstandig om het serotonine- en histamine gehalte te laten bepalen en intolerantie voor biogene aminen op te sporen.

Zorg voor balans en rust in je leven

  • Verder is het heel belangrijk om een goed evenwicht te creëren tussen verstand en gevoel en emoties goed te verwerken, anders zetten deze zich om in stress in het lichaam. Stress heeft invloed op het vrijmaken van biogene aminen, zoals histamine en serotonine. Hierdoor wordt meer adrenaline geproduceerd, waardoor er stress en een vecht- of vluchtgedrag ontstaat. Stress en een teveel aan adrenaline putten het lichaam uit, met als gevolg chronische vermoeidheid. Breng voor je zelf in kaart wat je op een dag doet en waarom, vul het Time management dagboek in, wil je hulp stuur dan een contact bericht. 
 
 

Erfelijke aanleg

De oorsprong van een tekort aan serotonine ligt vaak al bij een erfelijke aanleg en een intolerantie voor de biogene aminen. Door invloed van individuele leef- en eetgewoonten kan het serotonine- en histamine gehalte steeds veranderen.
Verkeerde voeding en leefstijl kunnen voor een tekort aan serotonine zorgen. Je hebt voldoende eiwitten nodig om serotonine aan te kunnen maken en je maag en darmen moeten goed functioneren. 

 

Het proces loopt als volgt:

  • Uit de voeding worden eiwitten gehaald;
  • Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren;
  • Aminozuren worden hersenen én in de lever omgezet in serotonine

In dit proces kan het op verschillende stadia fout gaan:

  • In de maag en ook de mond, waar de eiwitten met behulp van enzymen worden geactiveerd en afgebroken tot aminozuren, dan moet de maag wel voldoende maagzuur aan maken om dit proces uit te voeren, vul een lekkende darm maagslijm indicatietest in.
  • De opname van de aminozuren in het bloed, dit gebeurt door de wand van de dunne darm. Is deze beschadigd, zoals bij een lekkende darm, dan worden voedingsstoffen niet goed opgenomen.
  • In de omzetting van verschillende stofjes die serotonine uiteindelijk afgeven

 

Een te hoog aan serotonine zal ik bespreken in een volgend deel toch een waarschuwing alvast. 

Pas op met het verhogen van serotonine wanneer je medicijnen gebruikt, die de serotonine spiegel verhogen, dan kan er een serotonine syndroom ontstaan, dit geld voor supplementen, voeding & medicijnen die de serotonine spiegel verhogen. 

 

 


Samenvatting

Een tekort aan serotonine is niet goed en een teveel ook niet. Er moet een balans zijn. Het is moeilijk om precies de oorzaak te achterhalen van een tekort aan serotonine omdat het er in verschillende stadia iets fout kan gaan. Veel mensen hebben een tekort door een verkeerde voeding en leefstijl, serotonine is voor meer dan 90% actief in de het maag-darmkanaal en het bloed en maar 2% in de hersenen. Belangrijk is dus het maag-darmkanaal te herstellen en het bloed te zuiveren. De lever speelt hierbij ook een belangrijk rol.

 

Zorg goed voor je brein

Een gezonde geest heeft licht nodig, matig de suiker consumptie, loop aan bewerkte voeding voorbij, eet meer groenten & gezonde eiwitten, vermeid zoveel mogelijk stress, door een traumatische ervaring heb je behoefte aan meer van deze genoemde punten en dat betekend alleen, dat jij dat kan veranderen met een beetje hulp van mij, mocht je dat wensen. Ook je hormonen kunnen een rol spelen