8. jan, 2019

Tips voor het dagelijks leven: voorbereiden op de winter met de ziekte van Parkinson

Tips voor het dagelijks leven: voorbereiden op de winter met de ziekte van Parkinson

Winter brengt vaak onverwacht weer en voor velen kunnen de kortere dagen leiden tot vitamine D-tekort, waardoor de kans op het ontwikkelen van seizoensgebonden depressie toeneemt Het goede nieuws is dat de Parkinson Stichting Ohio Chapterdeze tips heeft verzameld om mensen met de ziekte van Parkinson (PD) te helpen en dat hun verzorgers ervoor zorgen dat deze winter rekening wordt gehouden met PD-gerelateerde behoeften.

Valpreventie

Parkinson kan de mobiliteit , het geheugen en denkvaardigheden beïnvloeden Mensen met PD kunnen trippen of " bevriezing " -afleveringen ervaren die kunnen leiden tot vallen. Voeg sneeuw en ijs toe aan de vergelijking en winter kan een bijzonder gevaarlijke tijd zijn. Om deze winter veilig te blijven:

  • Draag schoenen met goede grip en antislipzolen.
  • Trek schoenen uit zodra je thuiskomt. Sneeuw en ijs hechten zich aan zolen en terwijl ze smelten, ontstaan ​​er binnenin gladde omstandigheden.
  • Schop het pad naar je deur, garage en brievenbus om ze te verwijderen van bladeren, sneeuw of ijs. Vraag indien mogelijk iemand om voor jou te schoppen.
  • Wees realistisch en vraag om hulp wanneer je naar buiten moet. Laat trots niet leiden tot een val!
  • Gebruik zout voor of direct na een storm om ijzige trottoirs en treden te smelten. Als u geen zout heeft, bedek het ijs met iets gruizigs of niet-glad (zoals zand of kattenbakvulling).
  • Vervang een versleten stokuiteinde om het lopen gemakkelijker te maken.
  • Gun uzelf voldoende tijd om te krijgen waar u heen moet in de winter. Het nemen van uw tijd vermindert het risico op vallen, vooral als u een ondersteunend loopapparaat gebruikt.

Seizoens depressie

Met depressie als een veel voorkomend PD-symptoom, moeten mensen met Parkinson zich bewust zijn van hun verhoogde gevoeligheid voor seizoensgebonden depressie, die kan worden veroorzaakt door de kou en grijs of de mogelijke isolatie van de wintermaanden. Neem deze voorzorgsmaatregelen:

  • Vraag familie en vrienden om bij u in te checken, door er even langs te gaan of een gewoon telefoongesprek te plannen.
  • Breng seizoensgebonden problemen met depressie met uw arts ter sprake. Een aanpassing aan antidepressieve medicatiedoseringen kan gunstig zijn.
  • Ga door met je trainingsroutine. Bestrijd de natuurlijke neiging om minder te bewegen in de wintermaanden. Als het weer u binnenhoudt, probeer dan een nieuwe YouTube Exercise-video.
  • Open alle jaloezieën of gordijnen om zoveel mogelijk natuurlijk licht in uw huis mogelijk te maken.
  • Probeer iets nieuws. Bezoek een nieuwe coffeeshop, lees een nieuw boek, probeer een nieuwe ondersteuningsgroep of oefenles.
  • Blijf op de hoogte van je dagelijkse en sociale activiteiten, zelfs als je er geen zin in hebt.

Voorbereiden op stroomuitval of ingesneeuwd raken

Harde winterse omstandigheden kunnen leiden tot elektrische tekorten en onvoorspelbare onderbrekingen. De beste tijd om je voor te bereiden op een winterstorm is nu. Volg deze tips: 

  • Schrijf een volledige lijst met uw medicijnen op of druk ze af (niet alleen PD-medicijnen). Omvat medicijnnaam, sterkte, afgenomen tijden en doseringen. Dit aanpasbare medicatieschema kan helpen.
  • Bewaar uw Aware in Care-kit voor het geval u een noodhulpverlener of een zorgverlener moet opleiden over uw PD-behoeften.  
  • Maak een lijst van uw artsen. Zorg ervoor dat u contactgegevens opneemt en meeneemt als u uw huis wilt evacueren.
  • Koop extra water en voedsel. In het geval van een grote storm, bereken vijf gallons water per persoon per dag en koop voldoende voedsel om drie tot vijf dagen mee te gaan. Vergeet niet om er rekening mee te houden dat sommige medicijnen vereisen dat ze worden ingenomen met een maaltijd en water.
  • De stress van mogelijk verlies van macht kan iedereen angstig maken, maar stress kan PD-symptomen verergeren. Probeer te ontspannen door een boek bij kaarslicht te lezen of diep te ademen.