11. dec, 2018

TIPS VOOR DE FEESTDAGEN

Het feestseizoen kan een tijd van grote vreugde zijn als gezinnen samenkomen om te eten, drinken en te genieten van elkaars gezelschap - maar niet altijd.

De realiteit voor sommige mensen is dat het feestseizoen - en de aanloop er naar toe - een tijd van toegenomen angst kan zijn. Er zijn extra rekeningen te betalen, drukke winkelcentra om te bezoeken, cadeaus om in te pakken en kerstlunch of dinerplannen te maken.

Weg van huis gaan om met familie te zijn, betekent zorgvuldige medicatieplanning en voorbereiding is nodig.

Neem een ​​time-out

Het feestseizoen is een tijd van feest, maar kan ook een tijd van versterkte eenzaamheid, isolatie of verplichting zijn. Wees aardig voor jezelf in deze situaties. Vergeet niet om de tijd te nemen en jezelf te belonen met mensen en dingen die je ook graag doet.

Vergeet niet dat u geen al te persoonlijke of invasieve vragen over uw Parkinson hoeft te beantwoorden. Wees klaar in je eigen gedachten met wat je wilt of wil niet, zeg van tevoren over je gezondheidstoestand anderen zodat je je niet buitengesloten voelt.

Als je voelt dat de stress stijgt, neem dan de tijd voor een diepe ademhaling of voor progressieve spierontspanning. Er zijn enkele geweldige apps zoals Headspace of Calm die je gratis kunt proberen. Maak een wandeling of boek een massage om je hoofd leeg te maken en stress te beheersen.

Als je ver weg bent van geliefden, kan het omarmen van deze tijd om je op jezelf te concentreren en je zelfzorg een gezonde afleiding zijn. Boek bijvoorbeeld een kleine vlucht of verwen dag.

Ken je grenzen en plan vooruit

Het hebben van Parkinson betekent dat je mogelijk extra tijd moet besteden aan taken zoals winkelen. Stressvolle situaties kunnen de symptomen verergeren, dus winkelen buiten de piekuren of na sluitingstijd kan helpen potentiële stressoren te verlichten. Iemand helpen bij fysieke taken kan ook helpen om stress te verlichten. Probeer georganiseerd te zijn en gebruik lijsten om optimaal gebruik te maken van je tijd.

Online winkelen is een geweldige manier om de drukte en drukke winkelcentra te vermijden. Doe dit ruim van tevoren om verzendtijden mogelijk te maken.

Probeer je agenda niet te overladen met sociale functies en wees lief voor jezelf. Het toestaan ​​van rustdagen tussen functies en het voorstellen van inhaalacties die beter bij uw specifieke symptomen passen, is optimaal, bijv. In een minder luidruchtige omgeving of wanneer uw mobiliteit het beste is.

Wees assertief met anderen en voel niet in het nauw gedreven verantwoordelijkheden aan te nemen die je stress en uitputting zullen veroorzaken. 

Uitreiken naar hulp

Het feestseizoen kan ook een tijd van persoonlijke reflectie zijn en gevoelens van verlies en verdriet oproepen over diagnose, progressie of veranderde relaties. Als u persoonlijk worstelt met gevoelens van verdriet of depressie, overweeg dan:

  • een goede vriend bereiken en vertellen hoe je je voelt. Soms kan gewoon dingen hardop zeggen tegen iemand die om me geeft echt helpen
  • lid worden van een Parkinson Support Group om andere mensen te ontmoeten die soortgelijke problemen hebben en vriendschappen sluiten
  • spreek met uw huisarts en koppelingen naar meer formele ondersteuning, zoals een hulpverlener of een psycholoog in het kader van een Mental Health Care Plan.