16. okt, 2018

vermoeidheid

Diepe vermoeidheid is meer dan vermoeidheid

 
Diepe vermoeidheid is meer dan vermoeidheid
 
 
 

Vermoeidheid is een symptoom dat gewoonlijk wordt geassocieerd met de ziekte van Parkinson (PD) en een symptoom dat ik elk jaar vaker ervaar. De term "vermoeidheid" alleen doet geen recht aan de ervaring. Het is te gemakkelijk om vermoeidheid te relateren aan vermoeidheid of overwerk, of aan spierpijn na zware fysieke arbeid. Ik heb die ervaringen gehad en geen van hen is te vergelijken met PD-gerelateerde vermoeidheid. Ik heb een nieuwe manier nodig om dit verschillende niveau van vermoeidheid te definiëren. Daarom heb ik de term 'diepe vermoeidheid' aangenomen.

Diepe vermoeidheid is anders in zijn intensiteit en zijn incorporatie van niet-motorische symptomen . Diepe vermoeidheid omvat elke spier, soms zelfs onvrijwillige. Ze zijn allemaal moe en zwak, en in mijn geval ook in pijn. Als ik heb getraind, zullen die spiergroepen een hoger niveau van pijn hebben. Bij diepe vermoeidheid is het gebruikelijk dat ik pijn om zes of zeven heb. (Ik associeer niveau zeven met spontane tranen.) Tegelijkertijd worden emoties intenser, bijna overweldigend en moeilijk te beheren. Geestelijke energie wordt gebruikt om de pijn en de emoties te beheersen en laat weinig energie over voor iets anders.

 

Mijn duur van diepe vermoeidheid neemt langzaam toe per jaar. Momenteel duurt mijn diepe vermoeidheid tussen één tot zes uur. Het is als het slepen van een bal en ketting tijdens die uren.

 

Deze dingen lijken de diepe vermoeidheid erger te maken:

 
  • Te hard of te lang oefenen
  • Te veel dierlijke eiwitten eten, of een te grote maaltijd
  • Niet rusten wanneer dat nodig is
  • Oververhit raken en niet hydrateren
  • Te overdreven gestrest zijn
  • Ziek zijn van een virus
  • Ontbreekt een levodopa-dosis

Vanzelfsprekend is het vermijden van het bovenstaande onderdeel van mijn rehabilitatieplan voor het omgaan met diepe vermoeidheid. Rust en slaap zijn HEEL belangrijk.

Ik ben een zeer actief persoon, maar diepe vermoeidheid moet met rust worden aangepakt. Een dag rust nemen ligt niet in mijn aard. Ik voel me als een luiaard. Maar als diepe vermoeidheid me raakt, is de beste remedie om dat te doen - neem de dag vrij! Ik beperk me tot één dag van fysieke rust, zeer zelden twee dagen (meestal na een stressvolle gebeurtenis). Ik vind ook dat de geest moet rusten met het lichaam. De geest naar een rustige plek brengen is de beoefening van meditatie, in welke vorm dan ook passend bij het moment. Op het hoogtepunt van diepe vermoeidheid kan meditatie heel moeilijk zijn, maar niet onmogelijk. Soms kostte het me vier uur om mijn lichaam en geest tot rust te brengen om verjongende rust te krijgen.

(Grafisch door Dr. C)

Maar hier is een waarschuwing: wees voorzichtig met het gebruik van rust als excuus om uitstel te plegen. In een andere kolom zal ik ingaan op de link van scenario-looping naar set-shifting-problemen en problemen bij het initiëren van nieuwe taken. Kortom, het afstappen van de bank kan problematisch zijn als ik daar te lang blijf. Misschien lijkt dit in tegenspraak met mijn geschiedenis als een zeer actieve persoon, maar dat is de aard van PD's niet-motorische effecten. Eenmaal van de bank verander ik in een fysieke taak, gevolgd door een korte rusttijd en vervolgens een soort mentale taak. Er is altijd enige weerstand te overwinnen om dit te doen - om van de bank af te komen - maar de rest is absoluut noodzakelijk om de diepe vermoeidheid te stoppen.