4. nov, 2016

no stress

Een klein beetje stress op z’n tijd is best gezond. Het houdt u scherp en gemotiveerd. Maar die hardnekkige, energievretende stress kunt u beter vermijden. Zeker als Parkinsonpatiënt.

Hoe meer stressfactoren, hoe meer last van de fysieke effecten van Parkinson: harder trillen, langzamer bewegen, meer pijn. U kunt stress voorkomen of in ieder geval verminderen.

Neem vooral de adviezen van Faye Rhodes ter harte. Deze voormalige voorzitter van de afdeling Massachusetts van American Parkinson Disease Association (APDA) heeft 11 antistresstips voor u.

Herken de stressfactoren in uw leven

Sommigen zijn verslaafd aan adrenaline, anderen genieten het meest van een relaxt avondje thuis. Je hebt geboren leiders en daartegenover net zoveel mensen die liever een ondersteunende rol vervullen. De een vindt steun bij zijn familie, de ander rent er juist mijlenver vandaan als hij hulp of troost nodig heeft. Hoe dan ook: iedereen is anders. En dus heeft iedereen ook andere stressfactoren. Probeer te herkennen waar u stress van ondervindt en wat u voelt in een stresssituatie. Heeft u slaapgebrek, bent u verward, gefrustreerd, neemt u te veel verantwoordelijkheid of heeft u te veel afspraken en verplichtingen? Heb hier aandacht voor en doe er iets aan!

Schrappen, die stress.

Als u zo’n lijstje stressfactoren opstelt, ziet u ongetwijfeld dat u sommige direct kunt wegwerken. Ban de simpelste stressfactoren meteen van uw lijst. Kunt u niet slapen van spannende, enge of zielige films? Kijk die dan niet. Wordt u hyper van koffie, neem dan een cafeïnevrije koffie of nog beter: drink het helemaal niet. Zo simpel kan het zijn.

Niemand is onmisbaar.

Heroverweeg de verplichtingen en afspraken die u bent aangegaan. Dat geldt zowel voor werk als privé. We denken allemaal graag dat we onmisbaar zijn. Maar vergaat de wereld als u ontslag neemt of als u niet wekelijks beschikbaar bent als hulpmoeder op school? Geeft uw relatie u nog genoeg energie? Doet u waar uw hart naar uitgaat? Of doet u wat u denkt dat anderen van u verwachten? Belangrijke zaken om te beseffen!

Vraag gerust om hulp

Bij het beoordelen van uw situatie en/of het stellen van doelen, kunt u gerust de hulp vragen van een coach, professionele adviseur of vriend. Deel taken op in kleine stukjes. Het bereiken van vele kleine overwinningen motiveert u om door te gaan. Veel mensen hebben baat bij meditatie in het omgaan met stress.

Maak ruimte voor vrije tijd

Plan rust in. Geef prioriteit aan uw herstelperiodes. Wat ontspant u? Gezellig afspreken met vrienden, een boek lezen of een wandeling maken? Doen. Maak hier een prioriteit van. Relax en geniet.

Beweeg meer en eet gezond

Dat kan stap voor stap. Begin gerust met een wandeling, u hoeft echt niet per se urenlang de sportschool in. Eet meer fruit en groente en probeer cafeïne zoveel mogelijk te vermijden. Lees hier alles over dieet met Parkinson

Stel uzelf redelijke doelen op het gebied van eten en bewegen, dan heeft u een grotere kans om vooruitgang te boeken dan mensen die te ambitieus van start gaan.

Geen controle? Geen zorgen!

U heeft nu eenmaal niet alles in de hand en kunt niet meer doen dan uw best. Besef dat bij stressvolle gebeurtenissen als een sollicitatiegesprek, examen, presentatie of optreden.

Los conflicten met anderen zoveel mogelijk op

Of vermijd ze. Want ze kosten te veel energie.

Slaap zoveel als u kunt

Toegegeven, dit is niet altijd makkelijk voor Parkinsonpatiënten. Maar wél belangrijk. Lukt het u niet om een hele nacht door te slapen, lees hier de tips om met slaapstoornissen om te gaan.
Probeer een of meer dutjes overdag. Een powernap doet wonderen.

Probeer verandering te zien als een positieve uitdaging

Beschouw veranderingen in uw leven als een uitdaging, als een kans om te groeien en uzelf als mens te ontwikkelen. De omstandigheden of het gedrag van andere mensen heeft u niet in de hand, uw eigen instelling wél. Met uw houding maakt u het verschil tussen tevreden en knorrig, tussen gelukkig en ongelukkig zijn. Wat voelt nou prettiger – voor u en uw omgeving?!

Pluk de dag

Waardeer elke dag die u hebt, probeer er zoveel mogelijk van te genieten.