info

29. jul, 2020

Oorzaak, gevolg en wisselwerking
Er zijn verschillende oorzaken voor vermoeidheid bij mensen met de
ziekte van Parkinson en verschillende gevolgen. Vaak zie je dat er ook

een wisselwerking optreedt tussen oorzaak en gevolg.
De ziekte van Parkinson als directe oorzaak
Van een aantal mechanismen in de hersenen weten we dat ze verband
kunnen houden met vermoeidheid. Het kan zijn dat er bij één persoon
meerdere mechanismen tegelijkertijd zijn aangedaan. Ook kunnen ze
elkaar beïnvloeden.Slaap
Een goede nachtrust is een vereiste voor een fit gevoel tijdens de dag.
Aangezien een goede nachtrust nodig is, is het logisch dat een slechte
nachtrust leidt tot meer vermoeidheid. Slaapproblemen waardoor men
minder, onregelmatiger of minder goed slaapt, komen vaak voor bij de
ziekte van Parkinson. Dit kan komen door slaapstoornissen, maar ook
door krampen, stijfheid, pijn, onrustige benen, depressie of angstklachten.
Aan de andere kant is het ook zo dat wanneer mensen heel erg vermoeid
zijn, de kwaliteit van de slaap soms juist minder goed is. ‘Ik ben dan te
moe om te gaan slapen’, ‘ik ben zo moe, dat ik de gedachtenmolen, of het
piekeren, niet kan stoppen’.
De behoefte aan slaap is bij mensen met de ziekte van Parkinson vaak
groter dan normaal.
Wat te doen bij vermoeidheid
Veel mensen met de ziekte van Parkinson krijgen te maken met
vermoeidheid. Meestal ontstaat dit al vroeg in de ziekte en blijft de
vermoeidheid hardnekkig bestaan. De ziekte van Parkinson is (nog) niet te
genezen. Wel is het mogelijk om beter met de vermoeidheid te leren
omgaan dit is nog maar een beetje informatie. Ik geef U de site waar U alles over Uw probleem kan lezen. Ik hoop dat ik U een beetje geholpen heb. U kunt me altijd vragen stellen.Per mail. wv792520@gmail.com Veel sterkte Pieter Paramedic. en voorlichter voor mensen met Parkinson. SAMEN STAAN WE STERK

20. jul, 2020
Als u uw ziekte begrijpt, bent u beter in staat weloverwogen beslissingen te nemen
 

 

Kijk naar manieren om uw stressniveau te verlagen

Zet uzelf en uw behoeften op de eerste plaats. Dit is niet egoïstisch of egocentrisch; u moet eerst voor uzelf zorgen! U heeft het gezag over uw eigen lichaam. Rust uit als u moe bent. De ziekte van Parkinson verbruikt een groot deel van uw energie. Doe de dingen die belangrijk zijn voor u en uw gezin. Durf ‘nee’ te zeggen en voelt u zich dan niet schuldig. Als u zich weer beter voelt, kunt u weer ‘ja’ zeggen.
 

 

Probeer onverschillig te zijn over de zichtbare symptomen van uw ziekte

Het kan lastig zijn, maar probeer om uw problemen heen te werken. Maken uw trillende handen het eten met mes en vork moeilijk en wilt u daardoor niet meer in een restaurant eten? Bestel dan een gerecht dat u met uw handen kunt eten. Vraag de serveerster om de verschillende onderdelen van een gerecht op aparte borden te serveren; op die manier is er minder kans dat u het eten van het bord stoot. Laat de tijd die u doorbrengt met familie en vrienden niet van u afnemen door de zichtbare symptomen van de ziekte van Parkinson.
 

 

Houd uw gevoel voor humor

Ondervindt u problemen bij het lopen, bent u niet in staat om zo luid te praten als u wilt of baalt u dat u het autorijden moet opgeven? Probeer toch een humoristische draai te geven aan alledaagse observaties en situaties . Als u een rolstoel gebruikt, zou u er ook op deze manier naar kunnen kijken: je hebt altijd een plek om te zitten en met een paar schoenen doe je 20 jaar.
Vergeet niet, lachen helpt tegen stress.
 

 

Stel prioriteiten en focus op de taken die gedaan moeten worden

Tackle één taak tegelijk. Breek activiteiten op in een reeks kleinere stappen en vraag anderen om u te helpen met de moeilijke gedeelten van de taak. Vermijd activiteiten waarbij u voor langere tijd moet werken in dezelfde positie.
 

 

Calculeer extra tijd in om alles te doen: eten, drinken, aankleden, lopen, praten en schrijven. Erken dat alles langer duurt als u de ziekte van Parkinson heeft. U zult ook merken dat eenvoudige taken, die de meeste mensen zonder nadenken uitvoeren (zoals het slikken van speeksel, kauwen van voedsel, uw gezichtsuitdrukking aanpassen), nu niet meer automatisch gaan, maar bewust nadenken vereisen.
 

 

Plan activiteiten rond de tijd dat uw medicatie het beste werkt. Ochtenden zijn vaak geschikter dan de namiddag. Probeer overdag (ook al bent u vermoeid) niet te veel te slapen, anders kunt u ’s nachts slaapproblemen krijgen.
 

 

Maak het doen van oefeningen deel van uw leven

Oefeningen vertragen de symptomen van de ziekte van Parkinson niet, maar helpen u wel volledig gebruik te maken van de mogelijkheden die u nog heeft. En dat verbetert uw kwaliteit van leven. Oefeningen helpen ook starre ledematen soepel te houden. Wandelen, zwemmen en eenvoudige rek- en strekoefeningen bieden mogelijkheden om onder de mensen te komen. Ze kunnen wonderen doen voor uw energieniveau, kracht en algemeen gevoel van welzijn.

Yoga en tai chi kunnen helpen met uw balans en het vinden van rust, mindfulness kan helpen bij het ontstressen. Uw arts of fysiotherapeut kan een oefenprogramma voor u opstellen dat u actief houdt, ongeacht uw fysieke beperkingen of energieniveau. Vraag een aantal vrienden of familieleden als work-out-maatjes: een mooie sociale stimulans om het programma vol te houden.
 

 

 
Bron: Parkinson’s Disease, 300 Tips for Making Life Easier, 2nd Edition, AUTHOR: Shelley Peterman Schwarz
17. mrt, 2020
16 maart 2020

Vaker oogproblemen bij mensen met de ziekte van Parkinson

Onderzoek van Carlijn Borm toont belemmeringen in het dagelijks leven voor patiënten aan.

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben vaker zicht- en oogproblemen zoals wazig zien, symptomen van droge ogen, moeite met diepte inschatten en dubbelzien, dan mensen van dezelfde leeftijd zonder de aandoening. Dit blijkt uit onderzoek van Carlijn Borm, neuroloog in opleiding aan het Radboudumc. Haar bevindingen zijn gepubliceerd in het tijdschrift Neurology. Ze stelt ook dat deze oogproblemen van invloed zijn op de dagelijkse activiteiten van mensen met Parkinson.

“Het is belangrijk dat mensen met Parkinson goed blijven zien, omdat dit helpt bij het compenseren van bewegingsproblemen die worden veroorzaakt door de ziekte. Beter zicht verkleint ook het risico op vallen”, aldus promovenda Carlijn Borm, van de afdeling Neurologie. “We zagen dat Parkinsonpatiënten oogproblemen hebben die verder gaan dan het normale verouderingsproces en dat die problemen hun dagelijks leven kunnen ontwrichten. Toch zijn de meeste oogproblemen te behandelen. Het is dus belangrijk dat mensen met Parkinson worden gescreend en behandeld.”

Vragenlijst over handelingen in het dagelijks leven

Aan het onderzoek deden 848 mensen met Parkinson mee, die gemiddeld zeven jaar symptomen vertoonden. Zij werden vergeleken met 250 mensen zonder de ziekte. De gemiddelde leeftijd van beide groepen was 70 jaar. De deelnemers hebben een vragenlijst ingevuld over zicht- en oogproblemen. Voor elk beschreven probleem, zoals ‘Ik heb een branderig of korrelig gevoel in mijn ogen’ en ‘Lijnen die recht zouden moeten zijn, zijn golvend of wazig’, moesten de deelnemers kiezen uit een reeks van vier reacties, variërend van ‘nooit symptomen’ tot ‘dagelijks symptomen’.

Uit de antwoorden blijkt dat 82% van de mensen met Parkinson één of meer oogproblemen meldden, in vergelijking met 48% van de mensen zonder de ziekte. Ook bleek dat oogproblemen bij 68% van de mensen met Parkinson leiden tot een belemmering in dagelijkse activiteiten zoals autorijden, computerwerkzaamheden, lezen, wandelen of persoonlijke verzorging. Dit geldt slechts voor 35% van de mensen zonder de ziekte.

Carlijn Borm: “We raden mensen met Parkinson die oogproblemen hebben aan dit zo tijdig mogelijk aan te geven bij hun behandelend arts, zodat ze voor verdere testen kunnen worden doorverwezen naar een oogspecialist. Soms kan een verandering in medicatie al tot verbetering leiden. Bij patiënten die geen oogproblemen aangeven, kan de behandelaar een vragenlijst gebruiken om erachter te komen of er ongemerkt toch sprake is van belemmeringen.”

Publicatie in Neurology, 11 March 2020: Seeing ophthalmologic problems in Parkinson disease – Carlijn D.J.M. Borm, Femke Visser, Mario Werkmann, Debbie de Graaf, Diana Putz, Klaus Seppi, Werner Poewe, Annemarie M.M. Vlaar, Carel Hoyng, Bastiaan R. Bloem, Thomas Theelen, Nienke M. de Vries. Het onderzoek, Visusstoornissen bij de ziekte van Parkinson (VIP), is mede mogelijk gemaakt door Stichting ParkinsonFonds.

 

6. mrt, 2020

Het Coronavirus en de ziekte van Parkinson

 

Coronavirusziekte 2019 (COVID-19) is een luchtwegaandoening die zich volgens de Centers for Disease Control van persoon tot persoon kan verspreiden. Senioren zijn het kwetsbaarst. Aangezien de meeste mensen met de ziekte van Parkinson (PD) in hun laatste jaren zijn, wil de Parkinson Foundation dat je voorbereid bent op COVID-19 en Parkinson.

Over het Coronavirus (COVID-19)

Coronavirussen zijn een familie van virussen die lijken op verkoudheid, ernstig acuut respiratoir syndroom (SARS) en Midden-Oosten respiratoir syndroom (MERS). In 2019 werd een nieuw virus gevormd en verspreid van China naar andere landen, waaronder de VS, nu coronavirusziekte 2019 of COVID-19 genoemd.

Tekenen en symptomen van infectie met COVID-19 kunnen twee tot 14 dagen na blootstelling verschijnen en kunnen koorts, hoesten, kortademigheid of ademhalingsmoeilijkheden omvatten. Er is momenteel geen remedie of vaccin. Degenen die denken dat ze de ziekte kunnen hebben, moeten onmiddellijk medische hulp zoeken. Lees de factsheet Centers for Disease Control hier.

Senioren en Coronavirus

Senioren lopen het grootste risico om COVID-19 en de symptomen ervan te ontwikkelen, wat kan leiden tot de ontwikkeling van longontsteking. Senioren zouden sterk moeten overwegen om het pneumonie-vaccin zo snel mogelijk te krijgen of erover met hun arts te praten.

Over het algemeen verspreiden virussen zich sneller in residentiële voorzieningen, gemeenschapshuisvesting en begeleid wonen. Waar mogelijk moeten senioren die in deze voorzieningen wonen gemeenschappelijke ruimtes vermijden en vaak saniteren.

Paraatheid voor mensen met Parkinson

Mensen met Parkinson en zorgpartners moeten deze tips in overweging nemen om beter voorbereid te zijn op het Coronavirus:

Alledaagse voorzorgsmaatregelen

  • Was je handen. Was ze vaak met water en zeep gedurende minstens 20 seconden.
  • Draag handdesinfecterend middel. Gebruik in openbare ruimtes een handdesinfecterend middel op alcoholbasis dat ten minste 60% alcohol bevat.
  • Sanitize om je heen. Blijf zo gezond mogelijk. Ga door met boodschappen doen en sportbezoeken, maar probeer desinfecterende doekjes te gebruiken voordat je fitnessapparatuur en boodschappenwagentjes gebruikt.
  • Ken de symptomen. Primaire symptomen zijn milde tot ernstige aandoeningen van de luchtwegen met koorts, hoest en / of kortademigheid.
  • Vermijd nauw contact met mensen die ziek zijn.
  • Raak uw ogen, neus en mond niet aan met ongewassen handen.
  • Vermijd evenementen waarbij veel mensen in nauw contact staan.

Paraatheid PD

  • Controleer al uw medicijnen. Maak een inventaris van alle medicijnen en bestel die die bijna op zijn. 
  • Schrijf je medicatielijst op. Noteer of print een lijst met al uw medicijnen (niet alleen PD-medicijnen). Gebruik medicijnnaam, sterkte, ingenomen tijden en doseringen. Dit aanpasbare  medicatieschema  kan helpen.
  • Maak een lijst van uw artsen.  Maak een lijst van uw artsen en hun contactgegevens en neem deze mee in geval van een ziekenhuisopname.
  • Bewaar uw  Aware in Care-set  voor het geval u een zorgverlener moet informeren over uw PD-behoeften. Bestel  hier een .
  • Houd uw  medische waarschuwingskaart bij de  hand.  Houd het altijd bij u. Druk één  hier .
  • Ken uw reactieplan van de gemeenschap. Neem hier contact op met het bureau voor noodbeheer van uw staat  .
24. feb, 2020

serotonine …. depressief of good te pasS …… ??

Serotonine is een neurotransmitter die van grote invloed is op ons functioneren. Wat doet serotonine met je? Waarom is het bij veel mensen uit balans? Waarom wordt er zo veel antidepressiva voorgeschreven? Waarom is het zo lastig om er weer mee te stoppen? Hoe kan ik zelf mijn serotonine hoeveelheid in mijn hersenen beïnvloeden? Kan ik mijn gevoelens van depressiviteit er mee veranderen? Kan ik ook wat anders doen dan of toch maar antidepressiva gaan gebruiken?

Onderstaand wat uitleg wat serotonine is en vooral wat een hoog niveau of  een laag niveau serotonine met je doet.

Overleg altijd met je arts wat het beste voor jouw is in jouw situatie maar bezint ook voordat je begint.

De meeste voorgeschreven antidepressiva zijn SSRI dat staat voor Selective Serotonine Re-uptake Inhibitor, in het Nederlands: selectieve serotonine heropname remmer. De medicijnen vertragen de (her)opname van serotonine. Hiermee wordt als het ware je serotonine hoeveelheid in je hersenen langer beschikbaar.

Serotonine is misschien wel één van de meest belangrijkste gelukshormonen in je lichaam. Net als de andere gelukshormonen heeft Serotonine een belangrijke rol in het geluksgevoel. Een leuk weetje is dat veel mensen altijd denken dat Serotonine alléén maar in de hersenen aangemaakt wordt, en daar ook alléén maar gebruikt wordt. Maar wist jij dat 95% van de totale hoeveelheid serotonine in de darmen aangemaakt wordt? Dat neemt natuurlijk niet weg dat de resterende 5% van de serotonine gewoon in de hersenen aangemaakt moeten worden, want de serotonine uit de darmen zal nooit de hersenen kunnen bereiken alhoewel de wetenschap dat nog niet precies weet

In de hersenen is serotonine onder andere betrokken bij de stemming, het sociale gedrag, het libido, de slaap, het geheugen en het vermogen om te leren.

De serotonine die in de darmen aangemaakt wordt, is relatief nieuw voor de medische wetenschap, en moet nog verder onderzocht worden. Maar op dit moment wordt aangenomen dat het te maken heeft met de eetlust, maar de reden van de hoge activiteit van serotonine in de darmen is tot op heden nog een grote vraag.

Om even de grote tegenstelling tussen een hoog niveau Serotonine en een laag niveau Serotonine aan te geven:

• Je lichaam heeft een hoog niveau aan Serotine:
• Je bent rustig, voldaan, open-minded, heldere geest en sociaal dominant. Het leven met veel serotonine kan erg mooi zijn!
• Je lichaam heeft een laag niveau aan Serotine:
• Je bent angstig, depressief, pessimistisch en agressief. Het leven ziet er in het algemeen erg somber uit.

De belangrijkste symptomen van een tekort aan Serotonine

Het gelukshormoon Serotonine is betrokken bij heel veel verschillende lichaamsprocessen, dus zijn er evenveel mogelijke symptomen. Maar in basis is het allemaal terug te brengen naar humeur, emoties en depressiviteit. Daarnaast zijn er verbanden tussen serotonine en de kwaliteit van slapen, en is er een verband tussen serotonine en het libido.

Symptoom 1: Gevoelens van angst
Mensen met veel angstgevoelens hebben over het algemeen een laag niveau Serotonine in hun lijf. Maar dat wil niet zeggen dat de serotonine de enige oorzaak van de angstgevoelens zou zijn. Aan de andere kant is het wel zo dat medicatie met serotonine de angstgevoelens weer laat verdwijnen.

Symptoom 2: Trek in koolhydraten
Als je weinig serotonine in je systeem hebt, is de kans groot dat je jezelf regelmatig betrapt op het eten van koolhydraten en / of allerlei zoetigheden. Van koolhydraten is bekend dat ze het niveau Serotonine in de hersenen doet stijgen door de grotere beschikbaarheid van Tryptofaan. Deze laatste is de grondstof van serotonine. Je voelt je dus goed na het eten van koolhydraten, door de extra serotonine in je hersenen. Dit werkt verslavend. Overigens hoeft dit niet beslist van de serotonine te komen: Koolhydraten bevatten vaak gluten, wat ook een verslavende werking heeft.

Symptoom 3: Depressieve gevoelens
Dat serotonine te maken heeft met je humeur is geen geheim. Mensen met een depressie krijgen vaak een behandeling met serotonine. Dat wil niet zeggen dat serotonine de enige oorzaak van de depressieve gevoelens hoeft te zijn, maar de behandeling werkt wél.

Symptoom 4: Problemen met de spijsvertering
Het wordt inmiddels aangenomen dat Serotonine een rol speelt in de ontwikkeling van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Door een verhoging van de serotonine, helpen vaak om deze aandoening, en daarmee de spijsvertering, te verbeteren.

Symptoom 5: Emotioneel overgevoelig
Door een laag niveau serotonine kun je gevoeliger zijn dan normaal. Een onschuldige opmerking van iemand anders, neem je dan plotseling heel erg serieus en beschouw je als een persoonlijke aanval. Alles is steeds erger dan het in feite is.

Symptoom 6: Vermoeidheid
Serotonine kan een grote invloed hebben op vermoeidheid. Een constant gevoel van lusteloosheid, gebrek aan energie en moeheid kan het gevolg zijn van te weinig serotonine. Ook kan de vermoeidheid een symptoom zijn na het stoppen van serotonine-medicatie. Dit lost weer op als het natuurlijke serotonine weer aangevuld is.

Symptoom 7: Moeite met slapen
Een laag niveau aan Serotonine wordt ook in verband gebracht met slapeloosheid. Dit kunnen we verklaren doordat serotonine een belangrijke rol speelt bij het aanmaken van Melatonine. Dit is een hormoon die erg belangrijk is voor het dag- en nachtritme.

Door het gebrek aan serotonine ben je niet in staat om je lichaam tot rust te brengen, als voorbereiding voor een goede nachtrust.

Symptoom 8: Meer zin in seks
Een gebrek aan Serotonine is ook gekoppeld aan een hoog libido. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het lichaam graag Serotonine aan wil maken, en daarvoor de opwinding, de geilheid en het orgasme nodig heeft. Aan de andere kant wordt een té hoog niveau aan Serotonine in verband gebracht met een lager libido, dus minder zin in seks, maar een hogere emotionele verbondenheid met de partner.

Symptoom 9: Voortijdig klaarkomen
Voortijdig klaarkomen wordt vaak gezien als een psychische aandoening. Natuurlijk zal de psyche hier mee te maken hebben, maar we kunnen het ook herleiden naar de hoeveelheid serotonine in het lichaam. Als er een tekort aan serotonine is, wordt de signaaloverdracht van bepaalde receptoren verstoord. Voortijdig klaarkomen kan dus te maken hebben met de serotonine, maar dat is het niet alléén. Ook andere factoren kunnen hierin meespelen, zoals een onzeker gevoel over jezelf, onzeker over de seks, en psychische problemen.

Symptoom 10: Stemmingswisselingen
Het is een gebruikelijk symptoom dat mensen te maken krijgen met allerlei stemmingswisselingen als het serotonine gehalte te laag is. Agressief gedrag of juist over emotioneel gedrag in sociale situaties zijn een paar voorbeelden van de stemmingswisselingen die serotonine kan veroorzaken. Dus als je merkt dat je snel boos, agressief, angstig, depressief of juist heel vrolijk kunt zijn, dan kan serotonine één van de oorzaken zijn.

Symptoom 11: Gevoeligheid voor pijn
Er is een duidelijk verband tussen de serotonine in het lichaam, en de pijn tolerantie. Een laag niveau serotonine zou zorgen voor een hogere gevoeligheid voor pijn, zelfs bij hele kleine pijntjes. Een hoger niveau serotonine zorgt voor een lagere pijngevoeligheid, dus een hogere pijndrempel.

Symptoom 12: Gevoeligheid voor geluiden
Sommige mensen kunnen zeer gevoelig worden voor geluiden. Zachtere en middelmatige geluiden worden plotseling als zeer storend ervaren door de mensen die een laag serotonine gehalte hebben. Het horen van deze geluiden zorgen ervoor dat je je plotseling heel erg ongemakkelijk voelt door de stressreactie van het lichaam.

Symptoom 13: Toename in gewicht
We hebben eerder al vastgesteld dat mensen met een laag Serotonine gehalte veel behoefte hebben aan koolhydraten en zoetigheden. De productie van serotonine, als gevolg van deze overmatige voedselinname, werkt verslavend. Hierdoor kun je zwaarder worden. Overigens hoeft dit niet altijd, want dit hangt samen met heel veel andere factoren, onder andere het metabolisme. Maar zeker is dat het gebrek aan serotonine, in combinatie met het overeten, zorgt voor een beduidend lager energieniveau en een groot risico op depressieve gevoelens